Kom uit je hok(je)

Kom uit je hok(je)

Gedoe.

Stroeve communicatie. Weerstand, ongemak. Tussen “kantoor en de werkvloer”, onderling op de afdeling, tussen “binnen en buiten”. Het zijn dynamieken die ik dagelijks binnen organisaties tegen kom. Als organisatie kost dit een hele berg energie en bakken met geld. Iedereen weet dat. Wat de oorzaak ook is; kenmerkend in dit proces is het wij- en zij-denken, het goed of fout, het ik en de ander. Kortom, tegenstellingen die onoverbrugbaar lijken.

Kom uit je hok (je)

Als je denkt in dualiteit en dus tegenstellingen, denk je vaak in hokjes. En hokjes denken werkt gemakkelijk: je schakelt op korte termijn sneller, je eigen belang of doel prevaleert. Je verwacht, als de ander instemt, dat deze wel zal meewerken. Maar schijn bedriegt, ook dat weten we…

Ikzelf vind hokjes denken vooral gemakzuchtig. Je hoeft namelijk niet zoveel na te denken en te nuanceren als je communiceert. Je hoeft dan niet sensitief te zijn voor de situatie of de ander. Je bent minder beinvloedbaar en kwetsbaar. Want getver wat is dat toch ongemakkelijk, en daarbij…je haalt je doel niet.

Voer de dialoog

We weten allemaal dat samenwerken moeizaam kan gaan. Aan de andere kant kan het je ook vleugels geven en meer brengen dan dat je zelf voor elkaar weet te krijgen. Maar hoe houd je de relatie goed én boek je betere resultaten? Hoe vergroot je het onderlinge begrip en stimuleer je synergie? Hoe blijf je weg van een oeverloze discussie?

Eén van de manieren is om een dialoog te voeren. Een gespreksvorm waarbij gelijkwaardigheid van de de gesprekspartners een belangrijk uitgangspunt is.
Ik geef je een aantal tips om er een begin mee te maken;

  • Begin met onderkennen dat gesprekken waarin je gevoelige zaken bespreekt, of je elkaar aanspreekt, lastig zijn. Het vraagt bijvoorbeeld om kwetsbaarheid van beide partijen. Dus ook dat je kritiek moet kunnen ontvangen. Ook de angst voor de gevolgen speelt een grote rol.
    Het zijn zomaar wat gevoelens die belemmerend kunnen werken. En dan moet je nog beginnen! Door deze gevoelens bij jezelf en de ander te erkennen nemen ze al iets in kracht af.
  • Als je je uitspreekt, spreek dan zoveel mogelijk vanuit je eigen behoeftes en verlangens. Niet wat de ander zou moeten veranderen. Hiermee neem je verantwoordelijkheid en je bent tegelijkertijd raakbaar;
  • Laat zoveel mogelijk je aannames achterwege. Of toets ze op zijn minst. Het kan helpen om oprecht nieuwsgierig naar de ander te zijn. Het gaat natuurlijk hier om de juiste intentie waarmee je de vraag stelt. Maak er geen kruisverhoor van, want dit werkt averechts.
  • Ken je positie. Het kan moeilijk zijn om een dialoog te voeren als je zelf onderdeel bent van het systeem. Een externe begeleider kan hierin een mooie uitkomst bieden. Zorg ervoor dat de gespreksleider “vrij” en zoveel mogelijk onpartijdig is.
  • Een laagdrempelig instrument als de DISC geeft inzicht in verschillend voorkeursgedrag en de wijze waarop je de ander hierin tegemoet kan komen. DISC kan ondersteunend zijn in de start van zaken bespreekbaar maken. Op deze manier creëer je een bodem voor zelfreflectie, dialoog en je biedt een gemeenschappelijke taal.

Maar vooral; neem de tijd. Een goed gesprek gewoon kost gewoon tijd en bewuste aandacht. Want tijd en aandacht is uiteindelijk ook het belangrijkste en meest waardevolle wat je elkaar kunt geven.